Publikacje


E-etykieta, czyli co jest w dobrym tonie podczas zdalnych spotkań rekrutacyjnych

2023-04-18


„Wszędzie wiszą lustra. Dookoła nas”.

Wyobraźmy sobie, że, jak mówią słowa piosenki „wszędzie wiszą lustra” i w każdym momencie możemy w tych lustrach zobaczyć siebie, swoje odbicie, swoje zachowanie. Z tą świadomością jakoś tak człowiek od razu się „prostuje”, żeby dobrze wyglądać, dobrze wypaść. I nie chodzi o sztuczność, ale zachowanie dobrego tonu podczas e-spotkań.

Impulsem do napisania tego artykułu było zachowanie kandydatki, która podczas zdalnego spotkania rekrutacyjnego żuła gumę... W czasach, kiedy spotkania rekrutacyjne, a przynajmniej ich pierwszy etap, są w większości zdalne, warto zwrócić uwagę na to, co wypada, a co nie. 

Spotkania zdalne nie są takie same, jak stacjonarne. Rządzą się swoimi prawami.

Czasem dlatego, że nie wychodzimy z domu możemy mieć tendencję, żeby w nieco bardziej swobodny sposób zachowywać się podczas e-spotkań. Dotyczy to naszego wyglądu, stroju, otoczenia, ale też zbyt swobodnej komunikacji i potocznego słownictwa, którego możemy używać.

Co jest w dobrym tonie

  • Na początek rzecz wydawałoby się oczywista. Na spotkanie zdalne wypada po prostu przyjść, czyli zalogować się w przesłany link. 
  • W dobrym tonie jest pojawić się punktualnie, czyli równo o czasie.
  • Dość powszechnym zachowaniem jest logowanie się kandydatów przez telefon, z samochodu. To jest OK - znak czasu, ale już rozmowa podczas jazdy samochodem niekoniecznie. Nie mówiąc o tym, że nie jest bezpieczna.
  • W dobrym tonie jest przygotować pomieszczenie, z którego się połączysz. W miarę możliwości znaleźć spokojną przestrzeń, gdzie będziesz mógł swobodnie rozmawiać, ale też zadbać o to, żeby w zasięgu monitora nie było np. suszarki z praniem (przykład z życia wzięty). 
  • Osobną kwestią jest ubiór podczas e-spotkań. Wyobraź sobie, że spotkanie rekrutacyjne to uroczyste przyjęcie urodzinowe u Twojej babci. Raczej nie przyjdziesz w t-shircie, prawda?
  • Nie jest w dobrym tonie odbieranie w czasie trwania e-spotkania przesyłek od kuriera. Gdybyś był na spotkaniu stacjonarnym też przecież nie odebrałbyś przesyłki kurierskiej.
  • Na tej samej czarnej liście zachowań nie w dobrym tonie (obok żucia gumy) jest ziewanie (tak, tak). Z jednej strony to ludzkie, naturalne zachowanie, ale może wprowadzić w zakłopotanie i zbić z pantałyku naszego rozmówcę.
  • Na koniec znów niby oczywistość - zapoznaj się z profilem firmy, do której aplikujesz.

Kiedy aktor nie powtórzy roli

W Teatrze Olsztyńskim w roku 1960, rolę służącego, który anonsuje wejście magnata powierzono maszyniście, wieloletniemu pracownikowi tej sceny. Tekst brzmiał:
- Pan hrabia Bibrzycki raczył przybyć.
Kostium tak go zaabsorbował, że o powtórzeniu roli nie było mowy. Kiedy wszedł na scenę, trema zamurowała go zupełnie. Aktor grający pana domu próbuje ratować sytuację:
- Zapewne ktoś przyjechał.
Maszynista rozkłada ręce.
- A może to pan hrabia Bibrzycki? - pyta tamten.
Blady maszynista nieśmiało kiwa głową Po spektaklu długo nie mógł dojść do siebie.
- Widzi pan, panie dyrektorze jak to jest, kiedy aktor nie powtórzy roli.

Co w kontekście zdalnego spotkania rekrutacyjnego oznacza „powtórzenie roli”? To przygotowanie do spotkania, w ramach którego warto oprócz tego, o czym już pisaliśmy, odhaczyć punkty z poniższej check listy.

Przygotowanie do e-spotkania

  • Sprawdź łącze internetowe.
  • Zobacz, czy masz naładowany komputer, a jeśli nie podłącz go do ładowarki, żebyś nie musiał jej szukać w trakcie spotkania.
  • Jeśli bateria w komputerze jest naładowana, mimo wszystko miej ładowarkę w zasięgu ręki. Czasem komputer może „paść” bez ostrzeżenia.
  • Przygotuj słuchawki, notes, długopis, coś do picia. 
  • Wyłącz lub wycisz telefon.
  • Zaloguj się kilka minut wcześniej. Czasem aktualizacje, które włączają się automatycznie mogą spowodować, że tych kilku chwil zabraknie, żeby być punktualnym.

Jednym słowem wyeliminuj wszystkie możliwe czynniki, które mogą rozproszyć Twoją lub rozmówcy uwagę. A jeśli zajdzie coś nieprzewidzianego (np. pies zacznie szczekać) nie przejmuj się. Nie wszystko da się zaplanować. 

Podsumowaniem niech będzie myśl wybitnego felietonisty Antoniego Słonimskiego, którą powtarzał za swoim ojcem lekarzem „Jeśli nie wiesz, jak należy się w jakiejś sytuacji zachować, na wszelki wypadek zachowaj się przyzwoicie”.

Do zobaczenia podczas e-spotkań w dobrym tonie!

Przeczytaj też artykuł „O barykadach i moście, czyli… wzajemnym szacunku i kulturze w procesie rekrutacji”

Autor: Dorota Binasiak Ekspert ds. rekrutacji w HSK Consulting

Kontakt

tel. biuro: +48 22 864 32 37
email: biuro@hsk.waw.pl

HSK Consulting Sp. z. o. o
ul. Renesansowa 7B
01-905 Warszawa

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail.

Twoje dane będziemy przetwarzać zgodnie z naszą polityką prywatności.