Publikacje
„Mocna kawa wcale nie jest taka zła”. Efektywna komunikacja w świetle Insights Discovery [QUIZ]
2024-06-14Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują (John Powell). Kontynuujemy temat metodologii Insights Discovery. Tym razem pod lupą efektywna komunikacja. Brak komunikacji jest przyczyną bitew, jeśli nie wojen, a już na pewno problemów. Jak komunikować się z osobami o różnej od naszej, dominującej energii kolorystycznej, żeby komunikacja była efektywna? Jak mówić, żeby odbiorca właściwie zrozumiał nadawcę? Jak uniknąć sytuacji, w której słyszymy: nie to miałem na myśli, źle mnie zrozumiałeś, itp. O tym w najnowszym artykule, którego bohaterem jest efektywna komunikacja.
Efektywna komunikacja
Jesteś team góra czy team dół bułki, czyli którą połówkę bułki wolisz? 😉 Część z Was pewnie zna anegdotę o małżeństwie, w którym żona przez 30 lat serwowała mężowi górną część bułki myśląc, że to Jego ulubiona połówka. Pewnego dnia podała mężowi dolną część bułki. Mąż powiedział, że jest szczęśliwy, bo wreszcie po tylu latach może zjeść swoją ulubioną część bułki.
Czy to historia prawdziwa czy zmyślona dobrze oddaje, o co chodzi w rozmowie. Odpowiedź wydaje się oczywista. O komunikację, a ta polega na wymianie lub przepływie informacji pomiędzy dwojgiem ludzi. Efektywna komunikacja jest wtedy, kiedy odbiorca rozumie informację zgodnie z intencją nadawcy. A największym problemem w komunikacji jest iluzja, że do niej doszło (George Bernard Shaw). To tak jak w etiudzie filmowej „Mocna kawa wcale nie jest taka zła”
QUIZ
Żeby w prosty sposób zobaczyć, jak różnie na poziomie e-maila mogą komunikować się poszczególne energie kolorystyczne przeczytaj poniższe przykłady. Rozpoznaj, który e-mail jest napisany przez osobę z daną, dominującą energią kolorystyczną. Prawidłowe odpowiedzi znajdziesz na końcu artykułu.
e-mail nr 1 Temat: Podróż!!! Kochana Bando! Tak, udało się! Zostałem mianowany do reprezentowania naszego zespołu na konferencji w Japonii. Naprawdę byłoby super, gdybyśmy mogli jechać tam wszyscy 😊 Wyjeżdżam pod koniec marca i nie będzie mnie przez około dwa tygodnie. Trzymajcie kciuki! PS. Jeśli chcesz, żebym przywiózł Ci jakieś materiały, prześlij info zanim wyjadę.
e-mail nr 2 Temat: Wyjazd na konferencję dotyczącą strategii sprzedażowych do Tokio. Pragnę poinformować, iż w poniedziałek 26 marca o godz. 8:30 odlatuję z Lotniska im. Chopina w Warszawie, do Tokio w Japonii. Wyjazd związany jest z udziałem w konferencji dotyczącej strategii sprzedażowych. W ciągu kolejnych 11 dni, odwiedzę też biura sprzedaży następujących organizacji: Toyoty, Nissana oraz Mitsubishi. Jeśli masz szczegółowe pytania dotyczące organizacji procesów sprzedażowych w tych organizacjach, proszę o ich przesłanie najpóźniej do 10 marca. Pozwoli mi to na ich skompilowanie oraz wstępną kategoryzację. Podsumowanie wyjazdu zaplanowałem na 12 kwietnia, godz. 14:00. Przedstawię wówczas moje wnioski i rekomendacje. Podczas mojej nieobecności zastąpi mnie Jan Nowak. Łączę pozdrowienia.
e-mail nr 3 Temat: Twój, zbliżający się przyjazd. Droga Krysiu, nie mogę się już doczekać Twojego przyjazdu. Wierzę, że będzie to naprawdę wyjątkowa okazja, nie tylko do tego abyśmy się lepiej poznali, ale także ku temu, abym głębiej zrozumiał, w jaki sposób mogę wesprzeć Twoje działania biznesowe. Zarezerwowałem dla nas stolik w uroczej, niewielkiej knajpce. W tym kameralnym miejscu będziemy mieć zapewnioną domową atmosferę i przestrzeń na spokojną rozmowę. Bardzo liczę na wzmocnienie naszej współpracy. Do miłego zobaczenia.
e-mail nr 4 Temat: WYŚLIJ MI SWÓJ NUMER #POTRZEBUJĘ POROZMAWIAĆ Z TOBĄ JAK NAJSZYBCIEJ!!!
Efektywna komunikacja - wskazówki
O cechach 4. energii kolorystycznych, które dotyczą komunikacji werbalnej i stylu rozmowy przeczytasz w poprzednim felietonie o Insights Discovery Poniżej znajdziesz wskazówki, które pozwolą Ci dopasować sposób komunikacji do rodzajów energii kolorystycznych, czyli stylu funkcjonowania Twojego rozmówcy. Wskazówki przydadzą się w biznesie, ale i w życiu prywatnym.
Energia niebieska (chłodna)
- Wyślij wcześniej szczegółowe informacje. Bądź dobrze przygotowany. Zbierz dane, poszukaj dodatkowych informacji.
- Zadawaj trafne, precyzyjnie pytania. Mów logicznie i rzeczowo. Postępuj metodycznie. Sporządzaj notatki. Spisuj podjęte działania.
- Słowa poprzyj konkretnymi, udokumentowanymi dowodami i analizami.
- Pozwól wypowiedzieć wątpliwości i zadać pytania. To, że jest ich wiele oznacza zainteresowanie.
- Nie nalegaj na szybkie podjęcie decyzji. Energia niebieska musi mieć czas na zastanowienie się i przeanalizowanie danych.
Energia czerwona (ognista)
- Wybierz najważniejsze kwestie. Określ, ile czasu zajmie rozmowa.
- Bądź bezpośredni i konkretny. Koncentruj się na potrzebach i celach. Dostosuj się do tempa rozmówcy.
- Nie trać koncentracji. Nie wahaj się, nie „lej wody”.
- Nie bądź zbyt pasywny. Udzielaj jasnych i rzeczowych odpowiedzi.
- Przedstaw różne warianty i możliwości. Pozwól dokonać wyboru.
- Wykonaj wszystko, do czego się zobowiązałeś. Doprecyzuj i potwierdź ustalenia.
Energia żółta (słoneczna)
- Bądź elastyczny w trakcie rozmowy. Nawiąż pozytywną, serdeczną relację.
- Zadawaj pytania otwarte. Daj czas na omówienie pobocznych wątków. Zaangażuj się w rozmowę.
- Skoncentruj się na korzyściach.
- Zachęć do otwartej rozmowy. Omówcie różne możliwości.
- Mów z entuzjazmem. Mów językiem nieformalnym.
- Utrzymuj kontakt. Bądź przyjacielski i towarzyski. Podsumuj ustalenia na piśmie.
Energia zielona (kojąca)
- Zadaj pytania, żeby poznać fakty, jak i odczucia. Nadaj miły ton rozmowie.
- Okaż zainteresowanie. Przeznacz dużo czasu na rozmowę. Słuchaj uważnie.
- Bądź partnerem. Na poparcie swoich słów przytocz opinie innych.
- Zachęć do podzielenia się z Tobą swoimi obawami, nie ponaglaj i nie nalegaj na szybkie decyzje. Nie bagatelizuj obaw. Przedstaw korzyści.
- Zapewnij poczucie bezpieczeństwa.
- Zaoferuj swoją pomoc, bądź cierpliwy. Poproś o informację zwrotną.
Insights Discovery - darmowe testy?
Nie ma darmowych testów Insights Discovery. Dostępne mogą być tylko małe próbki, które prawdopodobnie wskażą, która energia kolorystyczna dominuje u Ciebie, ale nie dadzą Ci pełnego obrazu Twojej osoby. Test Insights Discovery, a ściślej Kwestionariusz Preferencji musi być wypełniony przez respondenta, a informacja zwrotna udzielona podczas sesji feedback przez akredytowanego konsultanta metody Insights Discovery (czyli osobę, która ma aktywną licencję).
Jeśli jesteś zainteresowany poznaniem swojego profilu indywidualnego lub chciałbyś przeprowadzić warsztaty grupowe dla pracowników, skontaktuj się z nami. Co zyskasz? Będziesz mógł budować lepsze relacje z innymi oraz bardziej harmonijnie i efektywnie współpracować w zespołach.
Prawidłowe odpowiedzi w quizie: 1 - żółta, 2 - niebieska, 3 - zielona, 4 - czerwona.
Więcej na temat Insights Discovery znajdziesz na stronie www.insights.pl
Autor: Dorota Binasiak Ekspert ds. Rekrutacji, Akredytowany konsultant metody Insights Discovery