Publikacje
Jola lojalna, Jola nielojalna, czyli rzecz o tym co jest istotne w miejscu pracy (część 1 z 2)
2023-07-10
Tym łamańcem językowym, czyli trudną do wymówienia frazą metaforycznie zaczynam artykuł o tym dlaczego pracownicy chcą pracować w danej firmie latami. Czy kwestia lojalności jest jednym z tych powodów, dla których zostają w firmie czy też w dzisiejszych czasach nie ma to znaczenia, a ważniejsze są benefity?
Związek na dłużej
Czy trudność łamańca językowego może być też metaforą tego, że trudno w firmie być lojalnym wobec pracodawcy? Czego w dzisiejszym świecie potrzebuje pracownik, żeby związać się z firmą na dłużej? Co powoduje, że jest zadowolony i nie myśli o zmianie pracy?
Warto zwrócić uwagę, że „na dłużej” nie oznacza tak długiego czasu, jak przed laty. Średni czas u jednego pracodawcy skraca się z roku na rok. Dzisiaj już 3 lata postrzegane są jako lojalność wobec pracodawcy.
Ludzie różnią się
Chyba większości z nas utkwiło w pamięci jakieś zdanie czy myśl, którą usłyszeliśmy w szkole czy na studiach. Ja zapamiętałam z przedmiotu Psychologia różnic indywidualnych zdanie: „ludzie różnią się” (przesyłam pozdrowienia dla mojego profesora). To z pozoru oczywiste zdanie mówi o tym, że ludzie różnią się między sobą wieloma aspektami. Różnie funkcjonują, różnie myślą, mają własną percepcję. Mają też różne potrzeby.
Tworząc koszyk benefitów w firmach zakładamy, że wszyscy będą potrzebować prywatnej opieki medycznej czy karty sportowej. A potrzeby, jak ludzie mogą być bardzo różne. Dobrze, że z tego koszyka zwykle sami możemy wybrać to, czego każdy z nas potrzebuje.
Co jest ważne dla kandydatów
W rozmowach z kandydatami najczęściej słyszę, że w pracy ważna dla nich jest:
- możliwość rozwoju zawodowego,
- dobra atmosfera,
- atrakcyjne warunki finansowe,
- dobre relacje z szefem.
Czego potrzebują wszyscy
Mimo, że ludzie różnią się między sobą, pewne potrzeby są wspólne dla wszystkich bądź większości z nas. W miejscu pracy chcemy być:
- traktowani po ludzku,
- szanowani,
- wysłuchani (uważne słuchanie to główna kompetencja dobrego przełożonego),
- chcemy, żeby nasze sugestie, pomysły były brane pod uwagę,
- chcemy, żeby nasze działania przekładały się na to, co dzieje się w firmie,
- chcemy mieć poczucie sprawstwa,
- chcemy widzieć sens tego, co robimy.
Kluczowym czynnikiem na drodze do lojalności jest uważność na ludzi, empatyczna postawa liderów i przełożonych, a także możliwość otwartego wyrażania swojego zdania, również krytycznego, na temat warunków pracy (tak pokazuje ogólnopolskie badanie Grupy ArteMis, przeprowadzone w ramach akcji „Bliżej Siebie - zdrowie psychiczne i empatia w pracy").
Tylko taki pracodawca, który poza benefitami spełnia potrzeby ludzkie ma szansę, żeby pracownik związał się z nim na dłużej.
Ludzie lubią być doceniani
Zwykła uprzejmość czy proste podziękowanie za codzienną pracę wpływa na większe zadowolenie ludzi, a także motywuje do dalszego działania. Pozytywne nastawienie do wykonywanych obowiązków sprawia, że pracownicy mają więcej energii, identyfikują się ze swoim miejscem pracy, częściej także są bardziej lojalni wobec pracodawcy (za: Sylwia Wysocka-Sollich, psycholog Mind Health Centrum Zdrowia Psychicznego w Gdańsku).
Jako HSK Consulting świadcząc usługi outsourcingowe, również oferujemy pracownikom pakiet dodatkowych świadczeń. W koszyku benefitów jest:
- opieka medyczna,
- karta sportowa MultiSport,
- platforma językowa eTutor,
- możliwość pracy zdalnej,
- elastyczny czas pracy.
Pamiętajmy jednak, że benefity to tylko dodatek. Muszą być rozumiane szerzej, nie tylko jako opieka medyczna, karta sportowa czy owoce w biurze. To ważne, ale raczej nie spowoduje, że pracownik będzie chciał związać się z firmą na dłużej, jeśli inne jego potrzeby nie będą zaspokojone.
To tak jak z koszem owoców. Jeśli znajdzie się w nim jeden zepsuty, to tym samym wpłynie na pozostałe. Nie będziemy pamiętać, że większość była dobra, tylko ten jeden zepsuty. Taka natura ludzka. Dbajmy więc o całokształt i dostrzegajmy to, co ważne. To z tego buduje się „lojalność Joli”.
W następnym artykule (część 2 z 2) poruszymy temat powodów, dla których ludzie chcą zmienić pracę.
O usługach HSK przeczytasz na naszej stronie i w artykule My zatrudniamy, Ty masz pracownika!
Dowiedz się więcej i sprawdź nasze usługi oraz przeczytaj artykuł My zatrudniamy, Ty masz pracownika!
Autor: Dorota Binasiak Ekspert ds. rekrutacji w HSK Consulting