Publikacje


Ognisty, Słoneczny, Kojący, Chłodny. Poznaj metodologię Insights Discovery

2024-03-28


Kilkanaście lat temu mój ówczesny Szef HR zaproponował mi udział w szkoleniu akredytacyjnym z metodologii Insights Discovery. Do dziś jestem za to wdzięczna. Dzięki temu miałam możliwość poznania metody, która jest bardzo pomocna w lepszym zrozumieniu siebie i innych oraz poprawie wzajemnej komunikacji, która jest podstawą wszystkiego. Brak komunikacji jest przecież przyczyną bitew.

Jak zostałam akredytowanym konsultantem Insights Discovery?

Zawsze zastanawiałam się, co takiego mój szef widział w Profilu Indywidualnym Insights Discovery, czyli opisie stylu funkcjonowania osoby, która wypełnia kwestionariusz preferencji. Otwierał ostatnią stronę 19-stronicowej książeczki i mówił: no wiedziałem! Myślałam wtedy: wróż czy co? Bardzo mnie ciekawiło, co można powiedzieć o człowieku spoglądając przez kilka sekund na graf, który składa się z 4. kolorów. Po odbyciu kilkudniowego szkolenia akredytacyjnego dowiedziałam się jaką „tajemną” wiedzę posiadł mój szef, a potem i ja (a to nie są tanie rzeczy 😉).

O czym jest Insights?

Insights Discovery to metodologia, która wykorzystuje język czterech kolorów, łatwy do zapamiętania i skojarzenia, pomagający ludziom lepiej zrozumieć siebie i innych. Kolory symbolizują różne preferowane przez nas style funkcjonowania (= energie) w środowisku zawodowym i prywatnym, zbiory charakterystycznych cech i zachowań, które preferujemy i wykorzystujemy w różnym stopniu. Każdy z nas posiada wszystkie 4 energie kolorystyczne, a ich unikalna kombinacja odzwierciedla naszą wyjątkowość.

Cechy komunikacyjne 4. kolorów 

Metodologia Insights Discovery to ogrom wiedzy, oparty na teorii osobowości szwajcarskiego psychologa C. G. Junga. W tym artykule skupię się jedynie na cechach 4. kolorów, które dotyczą komunikacji werbalnej i stylu rozmowy.

Energię niebieską (chłodną) cechuje ograniczona modulacja głosu i zadawanie wielu pytań. Jest rozważna i wnikliwa, cicha, lubi otrzymywać precyzyjne i kompletne dane. Styl rozmowy jest oficjalny, zwięzły, lapidarny, opanowany, wyważony.

Energia czerwona (ognista) w komunikacji werbalnej jest poważna, bezpośrednia, szybko reaguje i przechodzi do sedna sprawy. Tempo wypowiedzi jest dynamiczne. Styl rozmowy jest śmiały, bezpośredni, pragmatyczny, skupiony na zadaniu, celu.

Energia żółta (słoneczna) jest rozmowna, cechuje ją komunikacja werbalna ożywiona, ekspresyjna, spontaniczna. Styl rozmowy jest przyjazny, elastyczny, nieoficjalny, wylewny.

Energia zielona (kojąca) w komunikacji werbalnej jest taktowna, okazuje zainteresowanie, ma łagodny ton, spokojne tempo wypowiedzi. Jest chętna do współpracy i pomocy, spokojna i wyrozumiała, ciepła i harmonijna.

W kolejnych artykułach wrócę do tematu Insights Discovery, w tym wskazówek komunikacyjnych i ich dopasowania do rodzajów energii kolorystycznych.

Łatki Insights

Przez to, że Insights z pozoru wydaje się prostą metodologią, łatwo pójść na skróty i przypisać poszczególnym kolorom nieuprawnione łatki, etykiety. Przyjrzyjmy się więc najpopularniejszym mitom i faktom na temat poszczególnych energii kolorystycznych.

MITY 

niebieska - nudziarz, pedant, intelektualista, dobry analityk, samotnik

czerwona - dyrektor, tyran, nieczuły, agresywny, skuteczny

żółta - wariat, roztrzepany, bałaganiarz, imprezowicz, wesołek

zielona - przewrażliwiony, obrażalski, niedecyzyjny, „dobra ciocia”, „ciepłe kluchy”

FAKTY

niebieska - analizująca, potrzebuje czasu, planuje, redukuje ryzyko, szczegółowa

czerwona - nastawiona na cel, bezpośrednia, autorytarna, dynamiczna, rywalizująca

żółta - towarzyska, lubi zmiany, lubi być widoczna, ciekawa możliwości, spontaniczna

zielona - empatyczna, opiekuńcza, unikająca konfrontacji, cierpliwa, chętnie słucha 

Nie czyń drugiemu, co jemu niemiłe

Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe. To popularne powiedzenie Insights Discovery formułuje nieco inaczej. Nie rób drugiemu, co jemu niemiłe. Coś, co dla Ciebie jest dobre, nie musi być dobre dla kogoś innego. I odwrotnie. Dlatego nie mierz innych swoją miarką, nie uszczęśliwiaj na siłę, patrz na to, co Twojemu rozmówcy jest potrzebne, i daj to, co chce otrzymać. Proste przełożenie tej zasady możemy odnaleźć w życiu codziennym kiedy ktoś pyta nas, czy coś, co chce kupić jest ładne? Ktoś chciałby kupić np. bluzę, pyta o Twoje zdanie, a Ty w pierwszej kolejności myślisz, czy ta bluza podoba się Tobie i mówisz: nie kupuj, niefajna. A pomyślałeś, czy będzie pasować do kupującego, czy jemu się podoba, czy jemu pasuje?

Insights nie jest narzędziem rekrutacyjnym

Dlaczego? Ponieważ Insights nie określa czy ktoś coś zrobi, potrafi, umie, tylko w jaki sposób to zrobi. Jest narzędziem rozwojowym, które zwiększa świadomość siebie i drugiego człowieka, swoich mocnych stron, obszarów do rozwoju, wartości wnoszonych do zespołu, stylu zarządzania, barier w komunikacji.

W czym Insights może pomóc organizacjom, zespołom, pracownikom?

Insights pozwala lepiej zrozumieć wzajemnie swoje potrzeby i efektywniej współpracować, budować lepsze relacje z innymi, skuteczniej zarządzać ludźmi, bardziej harmonijnie i efektywnie współpracować w zespołach. Metodologię można zastosować w różnych obszarach biznesowych, jak zarządzanie zmianą, tworzenie różnorodnej kultury organizacyjnej, motywowanie zespołów, obsługa klienta czy sprzedaż.

Jeśli jesteś zainteresowany poznaniem indywidualnego stylu funkcjonowania lub chciałbyś przeprowadzić warsztaty grupowe dla swojej organizacji, skontaktuj się z nami. Nie przegap okazji na lepsze poznanie siebie i innych.

Czytelnikom zainteresowanym tematem polecam stronę www.insights.pl

Autor: Dorota Binasiak Ekspert ds. Rekrutacji

Ostatnie publikacje

Kontakt

tel. biuro: +48 22 864 32 37
email: biuro@hsk.waw.pl

HSK Consulting Sp. z. o. o
ul. Renesansowa 7B
01-905 Warszawa

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail.

Twoje dane będziemy przetwarzać zgodnie z naszą polityką prywatności.