Publikacje


„Zadzwonimy do Pana”, czyli o komunikacji z kandydatem w procesie rekrutacji (część 1 z 2). UWAGA! Konkurs z nagrodą!

2023-10-12


Czy wiesz, co jest najistotniejsze w komunikacji z kandydatem, który uczestniczy w procesie rekrutacji? Wskazówką do odpowiedzi może być dialog z filmu Poranek Kojota i tytułowe „zadzwonimy do Pana”. Żeby poznać odpowiedź, przeczytaj felieton. Weź też udział w konkursie. Dla zwycięzcy nagroda!

Zadzwonimy do Pana

W filmie Poranek Kojota pomiędzy kandydatem do zagrania roli gangstera a reżyserem kina akcji rozgrywa się słynna scena. Kandydat pokazuje małą próbkę jak zagrałby rolę, a reżyser mówi: okey, zadzwonimy do pana. Kandydat: ale ja nie mam telefonu. Reżyser: okey, okey. Wobec takich okoliczności to oczywiste, że nikt z aplikującym do roli się nie skontaktuje i że nie otrzyma on odpowiedzi. 

Dialogu z filmu posłuchasz tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=CK8GDsW4t00

Ta scena skłoniła mnie do zwrócenia uwagi na wagę komunikacji z kandydatem w procesie rekrutacji. To chyba najczęstsze pytanie, które słyszę od kandydatów: czy otrzymam informację zwrotną po spotkaniu?

Ankieta z pewnej rekrutacji wzięta

Kandydat złożył CV, nie został zaproszony do procesu rekrutacji, a po miesiącu dostał ankietę z pytaniem, jak ocenia proces rekrutacji. Taka sytuacja ma miejsce pewnie dlatego, że w systemie rekrutacyjnym jest ustawiony automat, który wysyła e-mail do wszystkich kandydatów. Dobrze byłoby przyjrzeć się systemowi, bo taka sytuacja nie wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.

Efekt kuli śnieżnej

Jeśli idziesz do restauracji i nie jesteś zadowolony z posiłku, pewnie już do niej nie wrócisz, a opinią podzielisz się ze znajomymi. Kandydaci, którzy nie dostali feedbacku albo mają negatywne wrażenia z procesu rekrutacji są jak konsumenci. Pewnie nie kupią produktów firmy, w której uczestniczyli w rekrutacji albo nie skorzystają z jej usług. Dlatego dbanie o komunikację czy finalnie feedback w rekrutacji to ważny element procesu. Warto o nim pamiętać, zwłaszcza w świetle informacji, że do 2025 roku brakować będzie w Polsce 1,5 miliona kandydatów (szacunki PWC). 

Dobre intencje

Dbam o kontakt z kandydatem w procesie rekrutacji. Jednak prowadząc wiele procesów równolegle, czasem może się zdarzyć (może w 1 sytuacji na 100), że do kogoś nie wrócę z feedbackiem. Z tego miejsca wszystkim kandydatom kłaniam się nisko i zapewniam, że nie wynika to ze złych intencji, a wyłącznie (*) z natłoku zadań czy przeoczenia, co oczywiście nie jest usprawiedliwieniem. 

(*) na marginesie - „tylko i wyłącznie” to nagminny błąd, tzw. masło maślane. Mówimy albo tylko, albo wyłącznie. Jeśli chociaż jedna osoba to zapamięta, będę się cieszyć 😊

Kandydacie, nie czekaj!

Jeśli nie masz odpowiedzi po rozmowie, zachęcam Cię do tego, żebyś nie czekał. Skontaktuj się z rekruterem i zapytaj o wynik rekrutacji. Osobiście jestem otwarta na kontakt ze strony kandydata i nie obruszam się jeśli ktoś dzwoni z takim pytaniem. Świadczy to m.in. o motywacji i dojrzałości kandydata, który nie obraża się, nie czeka z założonymi rękami, sam szuka informacji. Zawsze mówię kandydatom podczas spotkań, że jestem do ich dyspozycji i zachęcam do kontaktu.

Co jest najistotniejsze?

Odpowiedź wydaje się oczywista, choć nie zawsze jest stosowana w praktyce. Najistotniejsze jest to, żeby odpowiedź po rozmowie kwalifikacyjnej po prostu była! Nie bądź jak reżyser z Poranku Kojota. Wróć do kandydata po spotkaniu rekrutacyjnym z informacją zwrotną. Poza dbaniem o kandydata i wizerunek firmy to odpowiedź na taką zwykłą, ludzką potrzebę.

UWAGA! Konkurs z nagrodą!

Na koniec konkurs dla Czytelników. Spośród osób, które pod postem dotyczącym felietonu podzielą się opinią czy komentarzem wylosujemy dwóch zwycięzców: jednego na Facebooku, drugiego na Linkedin. Nagrodą jest bezpłatna konsultacja swojego CV. Konkurs trwa 7 dni, licząc od daty zamieszczenia postu na FB i LI. Zwycięzców wylosujemy następnego dnia po zakończeniu konkursu.

Wkrótce część 2 felietonu, a tymczasem przeczytaj też A gdyby tak wystawić słowo „witam” na aukcję, czyli o kulturze korespondencji e-mailowej.

Autor: Dorota Binasiak Ekspert ds. rekrutacji w HSK Consulting

Ostatnie publikacje

Kontakt

tel. biuro: +48 22 864 32 37
email: biuro@hsk.waw.pl

HSK Consulting Sp. z. o. o
ul. Renesansowa 7B
01-905 Warszawa

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail.

Twoje dane będziemy przetwarzać zgodnie z naszą polityką prywatności.